Az ezoterika Az ezoterika klnfle irnyzatok gyujtofogalma, hasonlsguk csak alaposabb vizsglds utn tlik szembe. Kt fo forrsa Keleten s Nyugaton fakad. Keleten a hinduk, a japnok s a knaiak osrgi blcseleti tanai jelentik a bzist, a hinduizmus, a buddhizmus s a taoizmus, a gyakorlatok s a meditci: a jga s a Zazen. A nyugati ezoterika a rgi grgkig nylik vissza s a kzpkori misztikn t jut el napjainkig. Egy msik fontos eredo a mlyllektan, melyet a nagy svjci pszicholgus, C. G. Jung neve fmjelez.
A misztika Sz szerinti jelentse "titokzatossg, rejtelmessg". A misztika rkk jelen volt minden vallsban s minden kultrban. A keleti filozfikat nmagukban is misztikusnak lehetne nevezni, de a hrom Biblin alapul, Nyugati vilgvallsnak (zsid, keresztny, mohamedn) is megvannak a misztikus (nem dogmkon alapul) irnyzatai (zsid: kabbala; keresztny: gnoszticizmus; mohamedn: szufizmus). A misztika kpviseloit legtbbszr nem kis gyanakvssal fogadtk. Eckhart mester (1260-1327), a kzpkor nagy misztikusa ellen eretneksg miatt vdat emeltek, Halldzsot, az iszlm misztikust pedig 922-ben eretnek tanai miatt kivgeztk. Az tlet 600 korbcsts volt. Ha mgsem pusztult volna bele, akkor testt darabokra szaggatjk. A hatvanas vekben az Egyeslt llamokban a hippik s ellenzki dikok soraiban divatba jtt, hogy drogokat (elsosorban LSD-t) hasznljanak misztikus tudatllapotok elrsre. Timothy Leary, az gynevezett kbtszeres misztika fo kpviseloje emiatt vesztette el llst a Harward Egyetemen. A misztikban jelen van a tvolsgot teremto lmnyvilg, amely fejleszti a kritikus szemlletet, s ama tapasztalat is, amely – ha helyesen lnk vele – rendkvli mdon elosegti a szemlyisg gyarapodst.
Misztikus lmnyek A misztikus lmnyek elso kzs vonsa a kimondhatatlansg, megfogalmazhatatlansg. Az lmny tloi nem tallnak szavakat, fogalmakat szellemi tapasztalataik kifejezsre, ezrt gyakran lnek hasonlattal s szimblumokkal. A misztikus kijelentsek (klnsen a zen-buddhizmusban) paradoxak. A nyelv htkznapi valsgunk visszatkrzodse. Eredendoen tllsi harc sorn jtt ltre, hogy az emberek megrthessk egymst. A lelki, transzcendentlis (rzkfeletti) "httrrol", ahov a misztikus behatol, a nyelv nem kpes megfeleloen tudstani. A misztikus tapasztalatok msik kzs vonsa, hogy megszunik a tr s az ido. Az tlo szemly gy rzi, hogy maga mgtt hagyja tr s ido htkznapi vilgszemlletnk szmra alapveto korltait. gy mr vilgos, hogy az lmnyek nem nthetok szavakba, hiszen minden konkrt lers trhez s idohz tapad. A harmadik kzs vons az egysg lmnye. A misztikus megtapasztalja, hogy kzte s a dolgok kztt nincsenek korltok. Nem olddik fl bennk, de rzi, hogy valjban minden Egy. Ennek magasabb formja a kozmikus egysg lmnye, az unio mystica, az ember egyeslse Istennel. A negyedik kzs tulajdonsg a szentsg lmnye, ami mlyen tlt pozitv lelkillapottal jr. Alzattal ismerjk fl a vilg lnyegt, rtelmt s mlysgt. Goethe Faustjval szlva mulattal fedezzk fl, hogy mi az, ami "legbenso lnyegben sszetartja a vilgot". Br a misztikus lmnyek igen illkonyak, tloik mgsem rzik oket szubjektvnek, ellenkezoleg: meg vannak gyozodve lmnyk valdisgrl. Azonkvl a misztikus lmnyek mlyrehat vltozsokat hoznak a szemlyisgben, egyrtelmuen gygyt hatsuk van. A misztikus lmny elosegti a szemlyisg integrcijt, utat nyit az alkotero szmra, elmlyti megrtsnket, trelmnket s szeretetnket. A pozitv belltds rvn letnk gazdagabb vlik, segtokszsgnk, felelossgrzetnk a teremts megorzse irnt egyre jobban kibontakozik. A misztikus lmny hatssal van a vilgszemlletre is.
Az antropozfia Az antropozfia a legmodernebb s az egyedli az emberi szellemre (az n-re) alaptott okkultizmus. A Christian Rosenkreutz fle Rzsakeresztes vonalat pti tovbb, de mr nem a rgi "ngy szent tudomny" mdszereivel, hanem egszen jakkal. Az antropozfia az embert lltja vizsglatainak kzppontjba: az ember teremtst s viszonyt a szellemi vilgokhoz mind fldi, mind a hallon-tli letben, az ember feladatt a Fldn s viszonyt embertrsaihoz. Ezzel foglalkozik az az risi anyag, amely ll Rudolf Steiner 10-12 knyvbol s kb. 6000 eloadsbl, amelyeket 1903 s 1924 kztt tartott.
Az okkultizmus Az okkultizmus az embernek a szellemi vilggal val kapcsolatt igyekszik kifejleszteni s szmra a szellem vilgba (fizikain tli vilg) betekintst nyjtani (misztikus lmny).
A ngy szent tudomny A tradicionlis okkultizmus ngy mdszere (az gynevezett "Ngy szent tudomny") a misztikus lmny elrsre: az asztrolgia, az alkmia, a kabbala s a mgia.
- Asztrolgia: A komoly alapokon nyugv asztrolgia a legrgibb ezoterikus rendszerek kz tartozik. Eredete valsznuleg az osi Babilonra vezetheto vissza. A rgi babilniaiak mr Kr. e. 3000-ben megfigyeltk az gboltot, hogy megbzhat naptrt kszthessenek a vadszat s a vets optimlis idejnek megvlasztsra. Egyiptom kzvettsvel az asztrolgia a grgkhz is eljutott, akik megalkottk a ma legismertebb asztrolgiai mdszert. Az asztrolgiai vilgkp megfelel az ezoterikus felfogsnak, a vilgot rendezett egysgknt (kozmosz) rtelmezi, amelyben minden jelensgnek hatrozott "rtelme" van, hiszen a kozmosz trvnyszerusgeinek engedelmeskedik. A blcsek szerettk volna megismerni ezeket a trvnyszerusgeket – figyeltk a termszetet, sszehasonltottk a megjelensi formkat s olyan sszefggseket fedeztek fel, amelyekbol az derlt ki, hogy a kozmosz klnfle megnyilvnulsai azonos trvnyszerusgeknek vannak alvetve s ennlfogva hasonlak a reakciik is. gy lehetsgesnek kell lennie, hogy egy tetszs szerinti zrt rendszer megfigyelsbol kvetkeztessnk egy msik zrt rendszerre. Ez a felismers Hermsz Triszmegisztosz hres mondsban kristlyosodik ki: "Amilyen fent, olyan lent is" (Tabula Smaragdina Hermetis). Ez a mondat amely mig az ezoterika kulcsmondata, azt fejezi ki, hogy vannak olyan univerzlis trvnyszerusgek, amelyek az sszes ltforma valamennyi szintjt thatjk. Az asztrolgia azzal az ignnyel lp fl, hogy az univerzlis trvnyszerusgekbol kiindulva, szimblumai tjn meg tudja ragadni s le tudja kpezni a valsg egszt. Minden bolyg s minden llatvi jegy a valsgnak ms-ms, meghatrozott terlett szimbolizlja. A horoszkp egzakt pontossggal mutatja a "valsg-eptokvek" eloszlst: megmutatja melyeket hoztuk magunkkal, amikor vilgra jttnk, s melyeket kell mg elrnnk cselekedeteinkkel, vgl pedig utal megszerzsk mdjra is.
- Alkmia: Az alkmia kzpkori titkos tudomny, amely ltszlagos clknt aranynak kevsb rtkes fmekbol val elolltsra s egy minden betegsg ellen hasznlhat gygyszer feltallsra trekedett. Valjban az arany szimblum, azt fejezi ki, hogy emberi lnyek is aranny lehetnek, olyan alapveto rzseink, mint pldul a flelem, a tudatlansg, a gyullet s a szgyen rtkes tulajdonsgokk, szeretett s beteljesltsgg vltoztatsval. Teht az alkmia is egy lelki folyamat, amit kmiai folyamatokkal szimbolizltak. Artr kirly idejben az alkimistk legmagasabbrendu clja a Szent Grl kutatsa volt. A Szent Grl a tiszta llek szimbluma. A Grlkutats a kereso ember lelki tjt jelkpezte. Az alkmia 7 lpcsofoka: - Az rtatlansg - Az N szletse - A szerzs vgya - Az adakoz szletse - A kereso szletse - A lt szletse - A szellem
- Kabbala: A kabbala a zsidsg ezoterikus tana. vszzadokon t szban adtk tovbb a templomokban s zsinaggkban. A 13. szzadban lejegyeztk – ez a "Fny Knyve" (Zohar). Ma mr a kabbalt nem zsidk is sokan vlasztjk spiritulis tknt. Az Egyeslt llamokban s Eurpban is mukdnek olyan csoportok, amelyek a kabbala tudsanyagt az nkibontakozsban prbljk hasznostani.
A vilg a kabbala tantsa szerint az isteni fny kisugrzsa. A vilg tz sugrban (szefira) alakul ki Isten szellembol. Ezek az oserok kpezik minden dolog alapjt. Aki megrti oket, megrti a lt titkt. A tz szefira mukdst az let fja brzolja, amely a tz szefirt s kapcsolatukat szemllteti – a kozmikus vilgsszefggst szimbolizlja. Megjelenik rajta a makrokozmosz (vilgegyetem) s a mikrokozmosz (ember), az isteni s az emberi, s nyilvnvalv vlik kapcsoldsuk. A jobb oldalon lvo krk a noi, a bal oldaliak a frfi princpiumot jellik. Jobb oldalon tallhat az "inspirci", az "egyttrzs", az "sztn", bal oldalon az "rtelem", az "tlokpessg" s a "vilgossg". A kt princpium kztt a fa kzepe teremt egyenslyt: az itt elhelyezkedo szefira azt az elvet szimbolizlja, amire minden szp s tkletes trekszik. Az let fjnak cscsa a "kter", a korona, a legmagasabb szellemi s eszmei lnyeg, amelyhez a blcs vgl is eljut. (Az letfa ht skja pontos prhuzamot mutat a ht csakrval, a jga energia-kzpontjaival! A kter megfelel az "ezerszirm ltusznak", a homlok magassgban elhelyezkedo fejtetocsakrnak.) A kabbala rtke ma az ezoterikhoz hasonlan az nmegismersben rejlik: segtsgvel az egyn szembesl szemlyisgvel s annak spiritulis lehetosgeivel.
- Mgia: A mgia idotlen idok ta arra trekszik, hogy kapcsolatot teremtsen az ember szmra hasznos energikkal. Ez nem csak klso eroforrsokat jelenthet, hanem belso eroinket is. A clkituzs rokon az ezoterikval: a szemlyisg kibontakozsa s nmegvalsts. Az ezoterikus praktikk majd mindig tartalmaznak mgikus elemeket is, s cljuk mindig az, hogy elobbre vigyenek letutunkon. A mgusnak t kell ltnia a felsznen. Ekkor megtapasztalja, hogy a jelensgek tr-ido vilga mgtt lthatatlan valsg rejtezik, amely mindent hordoz, s amibol minden keletkezik. Ebben a rejtett valsgban minden mindennel sszefgg: az emberek egymssal s a dolgokkal, valamint minden fldi a kozmikummal. Ezt a szoros sszefggsi viszonyt igyekszik a mgus kihasznlni, amit gy vl elrni, hogy befolyst gyakorol a dolgokat egymssal sszekto "kvintesszencira" (neveztk mg vilgszellemnek, vilglleknek, tdik elemnek, ternek, vagy kozmikus fluidumnak is), mert a kvintesszencia nemcsak "alapanyag", amibol minden flpl, hanem mukdo energia, ero s kpessg is, ez tart mozgsban mindent, ltrehoz, formt ad, sztnz.
|